featured image

نوار عصب و عضله

در این بخش با استفاده از دستگاه هایی با دقت و حساسیت بالا و سوزن های استاندارد بنا به درخواست پزشک معالج ، تست نوار عصب و عضله ( EMG , NCV) توسط متخصص مغز واعصاب انجام می پذیرد .

نوار عصب یکی از تستهای بسیار کمک کننده در صدمات عصب ناشی از فشار دیسک می باشد. مکررا با بیمارانی برخورد می کنیم که دارای درد شدید در پاها می باشند و انجام تستهای مکرر در آنها از جمله ام آر آی و سونوگرافی نرمال بوده است اما تست نوار عصب و عضله بیماری و درگیری دیسک یا آرتروز و فشار ثانویه آن روی عصب را نشان داده است. از طرف دیگر تست نوار عصب و عضله می تواند شدت صدمه عصب و همچنین قدیمی یا مزمن بودن آن را نشان دهد. یکی دیگر از کاربردهای تست نوار عصب و عضله شناسایی  فشار حاد دیسک روی عصب می باشد و پزشک حاذق در این زمینه می تواند به کمک آن در تعیین درمان جراحی یا درمان طبی دیسک کمک کند.

یکی دیگر از موارد کاربرد تست نوار عصب و عضله تعیین گیر افتادگی عصب در مناطق مختلف می باشد. برای درگیری های اندام فوقانی از نوار عصب دست و برای اندام تحتانی از نوار عصب پا استفاده می شود.

یکی از این موارد اصلی که در تست نوار عصب دست شناسایی می شود سندرم تونل کارپ می باشد و تنها راه تشخیص بیماریتونل کارپ یا اصطلاحاC.T.S است. در این بیماری که  موجب خواب رفتگی ودرد و حس تورم در انگشت نوک دست می شود .علاوه بر عصب مدین ممکن است عصب اولنار هم در مچ دست یا در آرنج گیر بیفتد و تست نوار عصب و عضله می تواند محل گیرافتادن  را چک کند.

احساس گزگز مور مور در پا، داغی کف پا یا برعکس سردی و یخ بودن کف پا علائم دیگری است که معمولا منشا آن درگیری عصب در قستهای پایینی ستون فقرات می باشد و به کمک تست نوار عصب و عضله قابل تشخیص است. احساس ورم کف پا یا احساس تورم در دست از علائم شایع دیگر درگیری عصب می باشد که تست عصب ممکن است بتواند در تشخیص آنها کمک کننده باشد.

در بسیاری از بیماران علائم درگیری عصب در کمر و گردن آنها ، خود را به صورت درد درد استخوانهای پا یا استخوانهای دست نشان می دهد. تست نوار عصب و عضله در موارد بیماریهای خود عصب هم بسیار کمک کننده است. بیماران دیابتی ممکن است از احساس گزگز مور مور و ضعف یا بی قدرت شدن پاهای خود شکایات داشته باشند که با کمک تست نوار عصب و عضله می توان به  تشخیص بیماری آنها کمک کند.

در موارد ی که در اثر ضربه یا تصادف عصب دچار صدمه شده باشد می توان با کمک نوار عصب تشخیص داد که این صدمه کامل است یا نسبی در حل بهبود است یا رشد آن متوقف شده است و اصولا شدت صدمه اولیه چقدر است.

تست نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر اورسجی توسط خود دکتر وبدون دخالت تکنسین به صورت روزانه انجام شده و جواب بیماران در همان روز به آنها تحویل می گردد.

کلینیک دکتر اورسجی به عنوان یکی از تخصصی ترین مراکز نوار عصب و عضله در گلستان می باشد. دارای قرارداد با بیمه های پایه می باشد و جواب نوار عصب و عضله به صورت روزانه به بیماران ارایه می گردد.